خوردن 6 وعده‌ی غذایی در روز به تثبیت قند خون افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند

خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر اما با دفعات بیشتر در طول روز می‌تواند کلید بهبود سلامت افراد دارای اضافه وزن باشد. برای کاهش وزن، ایده ی محدود نمودن مصرف غذاها، موجب گرسنگی بیشتر شده و نتیجه‌ی معکوسی را بدنبال خواهد داشت. بر طبق یک مطالعه‌ی جدید خوردن شش وعده‌ی غذایی در روز به جای 3 وعده می‌تواند به تثبیت مقدار قند خون کمک کند. همچنین به شما کمک می‌کند که به رژیم غذایی سالم خود پایبند باشید و کمتر گرسنه شوید.

محققان دانشگاه کشاورزی آتن به بررسی 47 فرد چاق مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 پرداختند. آنها دریافتند که کنترل قندخون شرکت کنندگانی که مقادیر کمتری غذا را  در تعداد  وعده‌های بیشتری مصرف کردند، بهتر از افرادیست که 3 وعده غذا در طول روز مصرف می کنند.

 از شرکت کنندگان در این مطالعه خواسته شد که یک رژیم غذایی خاص را برای مدت 6 ماه دنبال کنند. همه‌ی افراد میزان کالری یکسانی را در طول روز مصرف می‌کردند (مقدار کالری طراحی شده برای حفظ وزن)، اما تعداد  دفعات خوردن غذا برای دو گروه متفاوت بود. نیمی از افراد شرکت کننده اجازه  داشتند 3 وعده غذا مصرف کنند و نیمی دیگر 6 وعده غذایی در طول روز مصرف می‌کردند. بعد از گذشت 3 ماه  جای افراد دو گروه با یکدیگر تعویض ‌شد.

محققان دریافتند مقدار هموگلوبین A1c و مقدار قندخون افرادی که 6 وعده‌ی غذایی در روز مصرف می‌کردند، کاهش می‌یابد که علامت کنترل بهتر قندخون است.

 برای افرادیکه به پیش دیابت مبتلا بوده و دچار اختلال عدم تحمل شدید گلوکز بودند، خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر می‌تواند موجب کاهش غلظت انسولین شود، همچنین زمان رسیدن قندخون به پیک را(حداکثر میزان آن)، پس ازخوردن غذاهای قندی را به تأخیر اندازد.

 محقق ارشد این پژوهش، دکتر Papakonstantinou گفت: استفاده از الگوی تغذیه‌ای 6 وعده غذا در روز به جای 3 وعده‌ی اصلی در حالیکه حاوی همان کالری کلی است، سبب بهبود کنترل قندخون و کاهش گرسنگی در افراد چاق مبتلا به دیابت و پیش دیابت بویژه در افرادی که در گرفتن رژیم ناموفق هستند، می‌شود.

 این نتایج نشان می‌دهد که افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذای مصرفی در یک وعده می‌تواند ابزار مفیدی برای درمان افراد چاق مبتلا به دیابت و پیش دیابت بخصوص افراد ناموفق در گرفتن رژیم لاغری باشد.

 اگرچه هدف این مطالعه ارزیابی دیابت و قندخون بود، اما تمام شرکت کنندگان ابراز داشتند با برنامه‌ی غذایی 6 وعده در روز احساس گرسنگی کمتری می‌کنند، این نشان می‌دهد که استراتژی غذایی 6 وعده‌ی کوچکتر در طول روز نسبت به 3 وعده‌ی غذایی بزرگ می‌تواند به اهداف کاهش وزن و بهبود قندخون این افراد کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که قبل از اجرای هر تغییری در برنامه‌ی غذاییتان با پزشک دیابت خود مشورت کنید.

 منبع:

www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/six-meals-day-eating-overweight-blood-sugar-levels-study-stable-three-diet-meal-times-a7945971.html